ARS SACRA
zene
BUBNÓ TAMÁS: PRIMISSA A REMÉNY ORATÓRIUMA
Budapest-Gazdagréti Szent Angyalok-plébániatemplom
1112 Budapest, Gazdagréti út 14.
telefon: (30) 336 2495
kapcsolat: ars-sacraars-sacra.hu, ars-sacra.hu
A PRIMISSA egy egyórás közösségi oratórium, mely mondanivalójában és zenei nyelvezetében is lehetővé teszi, sőt, végig igényli a közönség tevékeny részvételét. A szerző és az előadók szándéka szerint így bontakozik ki a mű „quasi liturgia” jellege, amely a görög szó eredeti, első jelentését valósítja meg: „a közösség érdekében végzett szolgálat.” Előadója a StEFREM és a közönség.
StEFREM: Balázs Edgár – ének, ütőhangszer Bubnó Lőrinc – ének, furulya, gitár, finger drum Bubnó Tamás – ének, ütőhangszer Oláh Marcell – ének, gitár, ütőhangszer Papp Viktor – ének, billentyűs- és ütőhangszer Rácz Ambrus – ének, harmonika Tóth Péter – ének, trombita hangtechnika: Kádár Mihály A remény oratóriumának címe egyszerűségre és ősiségre utal: korai mise, ősi, régi, első szolgálat. A „primitív” szó manapság gyakran pejoratív jelentéssel bír és a PRIMISSA esetében ez a szó ugyan hangsúlyos alkotórész, de pejoratív jelentéstartalom nélkül. A „missa” szintén átvitt értelemben áll, ugyanis nem található meg a műben sem a nyugati, sem a keleti kereszténység csodálatosan gazdag, szofisztikált, klasszikus liturgikus kívánalmi kódexe. A mű zeneileg és textusában is az ősi zsidó-keresztény hitet, az egyszerű igazságok kimondását célozza meg. A szerző szándéka szerint a PRIMISSA közösségi oratórium: előadható templomban és más helyszíneken is, de liturgikus körülmények között, misében, istentiszteletben nem. A mű vállaltan populáris zenei nyelvezetű. Szakrális mondanivalója a világ azon korszakait és helyeit idézi meg, ahol a ma megszokott klasszikus–könnyűzenei műfaji határok értelmezhetetlenek. A PRIMISSA zenéje utal a görög-bizánci szakrális zenei hagyományra, a magyar népzenei világ „zsoltározós” dallamaira, a Nyugat katolikus és protestáns egyházzenéjére, illetve a magyar görögkatolikus hagyomány népzenei örökítésű liturgikus dallamaira. A hangszerelés alapja az emberi hang, a legősibb és legegyszerűbb zenei eszköz, amelyet a StEFREM tagjai szólaltatnak meg, és ennek segítségével szólítják meg, vonják be a mindenkori közönséget. Ehhez társulnak az ütőhangszerek – szintén az egyik legősibb zenei formanyelvet képviselve – és további instrumentumok, amelyeken a szentefrémesek magas színvonalon játszanak: furulya, gitár, harmonika, szintetizátor, trombita, valamint elektronika. A mű tételei: Áldjad és szeresd – a két fő parancs cantigaja Bűnbánati rap-zsoltár (50.zs.) Boldogok mindnyájan (127.zs.) Kyrie eleison Gloria in excelsis Deo Mizmor le David – ószövetségi ének Harangos alleluja János evangéliuma: Kezdetben volt az Ige Credo Izaiás örvendj – motetta Sanctus Az átlényegülés harangimája (Stained glasses in LA) Miatyánk – arámi nyelven, ősi szír dallamra Agnus Dei Communio/Kinonikon Jánosok evangéliuma: Zenefüzér Arany-, Pilinszky-, Háy- , Lackfi- verssorokra Mert irgalma örökre megmarad (Sok nyelven dicsőítő „sokirgalmú” zsoltár
2025.09.15. KEZDÉS: 19:00 óra