ARS SACRA
14-22 September 2024 „The fruit of that righteousness will be peace” (Is 32,17)
Ars Sacra Festival  •  film festival  •  contact huen

Törékeny szépség, elcsendülő harmóniák

Ars Sacra Festival | 2017 | #music
24 September 2017 | 5:00 pm
Collegium Pazmaneum
Ausztria | 1090 Bécs, Boltzmanngasse út 14. | map
Barokk kamarazene és a Zsolnay manufaktúra művei a XVIII. századtól.
 
Közreműködik:
Margit Urbanetz-Vig – Viola d´amore,
Christoph Urbanetz – Viola da gamba,
Tegyei Zoltán – csembalo,
Páll Csilla – művészettörténész
More pictures
pazmaneum_2
Nagyszőlőstől Rabatig - Utazás a határok mentén és egy diplomata múltjában
18 September 2017
Bécs, 9. district
#presentation
Összeállítás XX. századi Isten-kereső költők műveiből
23 September 2017
Bécs, 9. district
#literature
Szentmise a Cantus Arcis Kórus és a Musica Divina Kamarakórus zenei szolgálatával
23 September 2017
Bécs, 9. district
#spiritual
Értékeink útján - könyvbemutató
16 September 2017
Bécs, 9. district
#presentation
Vers-virrasztás
21 September 2017
Bécs, 9. district
#literature
Tavasz az Őszben! - képzőművészeti kiállítás
17 September 2017
Budapest, 9. district
#exhibition

BESZÁMOLÓ

Barokk esttel zárt az Ars Sacra a bécsi Pázmáneumban
AZ ÖRÖKLÉT ÍZLELGETÉSE
/Várkonyi Borbála/
 
Szeptember 24-én, vasárnap tartották az Ars Sacra Fesztivált lezáró, a Zsolnay család történetét bemutató előadással egybefűzött barokk zenei estet a Pázmáneumban. Az est a „Törékeny szépség” címet viselte, amely természetesen a Zsolnay-kerámiák aprólékos és míves megformálására utalt, amelyeket Páll Csilla művészettörténész mutatott be az érdeklődőknek.
 
A Zsolnay-család történetével indító előadásban Páll Csilla bemutatta a Zsolnayak által gyártott különböző kerámiafajtákat, így a terrakottát, a majolikát, a fajanszot, porcelánt, a pirogránitot említette, illetve külön kitért az eozinos máztechnikára is. Az előadó megemlítette a Zsolnay gyárral együttműködő művészeket is: a két Zsolnay-lány, Júlia és Teréz mellett olyan művészek dolgoztak a Zsolnayban, mint Rippl-Rónai József, Apáti Abt Sándor, vagy Matyasovszky Zsolnay László. A kétrészes előadásban olyan szakrális tereket, templomokat és zsinagógákat tekinthettek meg a jelenlévők, amelyek kivitelezésében a Zsolnay-gyár működött közre. Páll Csilla bemutatta többek között a budapesti Mátyás-templomot, a fasori református templomot, a kassai dómot, a budapesti Szent Erzsébet és Szent László-templomokat, kiemelve egy-egy, a templomban található alkotást, így például a Szent Erzsébet-templom keresztelő kútját, vagy a főkapu tympanonján található, Máriát és a gyermek Jézust ábrázoló kompozíciót.
A kerámiák látható szépsége a zene harmóniáira irányította a figyelmet, s ezáltal látás és hallás párbeszédbe lépett egymással az est folyamán. A szakrális művészetek hetét lezáró est így a látható és a láthatatlan párbeszédbe lépésének tere és közege lett, ahol minden pillanat „kilógott az időből.” Ily módon nemcsak a látható szépségek törékenységére nyílt meg a szem, hanem, valójában az a határ vált érzékelhetővé, hallhatóvá, amely elválasztja egymástól az égit és a földit. Törékeny minden pillanat, és törékeny maga az a határ, amelyet sokszor nem merünk megközelíteni, átlépni pedig talán nem is lehet. Ugyanakkor Vig Margit (viola d’amore), Christoph Urbanetz (viola da gamba) és Tegyei Zoltán (csembaló) Telemann, Antoine Forqueray, Attilio Ariosti, Vivaldi, Marin Marais, Diego Ortiz és Maria Vermes műveit játszva épp e leheletfinom határhoz vezették a hallgatóságot. Hogy „az öröklétet ízlelhessük még innen a halálon.”
 
A fenti beszámolót Várkonyi Borbála írta, mely a https://www.korosiprogram.hu/hirek/barokk-esttel-zart-az-ars-sacra-becsi-pazmaneumban honlapon található.
More pictures
dse_58430

 
Ars Sacra FoundationOnline program registration